Wheel terms explained
A legtöbb kerék poliuretánból készül. Az összes kerek standard szélességgel rendelkezik, ami 24mm, így a kerekek cseréje egyszerű.
A kerekeket a következő tulajdonságokkal jellemzik: átmérő, durométer, rebound, tapadás, profil, kopás, kerékagy és súly. Ezeknek a kifejezéseknek a részletes leírását találod meg ebben az útmutatóban.
Átmérő
A kerekek átmérőjét miliméterben(mm) mérik. Általában ezt a számot megtalálod a keréken, vagy akár te is lemérheted. A kerekek átmérője fontos a kerekek viselkedése szempontjából, min a gyorsulás, sebesség, irányíthatóság, iránytartó stabilitás. A különböző kerektípusok átmérőjének tartománya és relevanciája itt található:
- Jobb gyorsulás vs. Magasabb sebesség
- Nagyobb kontrol vs. Nagyobb iránytartó stabilitás
Durométer
Ez a kifejezés a kerék relatív keménysége, és egy A-szám jellemzi. A 100A számú kerék nagyon kemény, amíg a 0A puha.
A kerék durométere releváns az ütések elnyelése és a tapadás szempontjából. De a kopás és a sebesség is függ a durométertől. A durométer tartománya különböző kerektípusokhoz és ennek a relevanciája az alábbi ábrán látható:
- Jobb tapadás vs. Hosszabb élettartam
- Alacsonyabb testsúly vs. Magasabb testsúly
- Ütés elnyelés vs. Magasabb sebesség
Durométer alternatívák
A kerék keménységének mérésére más módszerek is vannak, néhány márka a saját skáláját használja. Például a Matter márka az Egyesült Államokból a Footprint skálát használja.
- F0 - körülbelül megegyezik a 88A-val
- F1 - körülbelül megegyezik a 85A-val
- F2 - körülbelül megegyezik a 84A-val
- F3 - körülbelül megegyezik a 83A-val
Az A durométer skála puhább mint B skála. A B skála közel áll a műanyag/nylon anyaghoz.
Rebound
Az egyik fontos tényezője annak, hogy milyen gyorsan tudsz gurulni. A rebound azt jelenti, hogy mekkora erővel kell előre tolni (a kerekek reakciója). Sajnos a rebound tényezőt soha nem adják meg a kerekeknél, ez nagyon függ a kerék anyagától is. A magas rebound általában a drágább, jobb minőségű kerekek egyik jellemzője. Sok gyártó a magas rebound tényezőjű kerekeket SHR uretán kerekeknek hívja. (Super High Rebound).
Tapadás
A tapadás nagyon fontos a gyorsasági és hoki korcsolyázáshoz, ahol a jó tapadás lehetővé teszi a gyors megállást és éles irányváltoztatást. A tapadás a kerék anyagától és a durométértől függ. Ugyanakkor a felület típusa (aszfalt, pálya, beltéri, nedves időjárás) is nagyon fontos, és a legjobb korcsolyázók gyakran eltérő tapadású kerekeket hordanak maguknál a különböző felületekre.
Profil
A kerék keresztmetszetét profilnak nevezzük. A keskeny profilú kerekek nagyon kis felülettel érintkeznek a talajjal, ami nagyobb sebességet eredményez, amíg a szélesebb profilú kerekek nagyobb felületen érintkeznek, és ezáltal könnyebbé válik az irányítás. Lásd a különböző kerekek tipikus profilját:
- Agresszív - Hoki - Fitnesz - Gyorsasági
- Lapos profil - Kerek profil - Szűk profil
- Nagyobb kontrol - Nagyobb sebesség
Kopás
A kerekek kopása természetesen függ a kerék durométerétől és átmérőjétől, de leginkább a kerék gumijának alapanyagának (poliuretán) minőségétől függ. Hokizáshoz nagyon fontos, hogy jó minőségű legyen a kerék, amennyiben nem szeretnéd, hogy néhány óra alatt elhasználódjanak.
Kerékagy
A kerék magja a kerékagy. Az agy tartja a csapágyakat a kerék középpontjában. Az anyaga általában kemény műanyag vagy alumínium. A legjobb teljesítmény érdekében erősnek és könnyűnek kell lennie. Különböző kerékagyak léteznek, amelyek különböznek a stabilitásukban és a súlyukban.
A tömör kerekeknek masszív magja van, ezért nagyon erősek. A küllős kerekek sokkal könnyebbek, de nem annyira tartósak, mint a tömör magú kerekek. Az üreges kerekek könnyűek és a tartósak is (nem olyan erősek, mint a tömör magúak).
Súly
A kerék súlya is befolyásolja, hogy milyen gyorsan tud gurulni. A kisebb súly azt jelenti, hogy kevesebb erőre van szüksége a kerekek forgásához.